Т. БАТ-ЭРДЭНЭ: ЦАХИМААР ВИЗИЙН ХҮСЭЛТ ГАРГАЖ, ХАРИУГ МЕССЭЖ, МЭЙЛЭЭР АВАХ БОЛОМЖ БҮРДЭНЭ

 

Засгийн газрын хэрэгжүүлэгч агентлаг Гадаадын иргэн, харьяатын газар 2017 онд дэвшүүлсэн “ЦАХИМ ИММИГРЭЙШН” зорилтын хүрээнд багагүй ажлыг амжуулжээ. Ялангуяа гадаадын иргэдэд цахимаар визийн хүсэлт гаргаж, хариуг мессеж, мэйлээр авах боломж бүрдүүлэх үйлчилгээг II дугаар улирлаас нэвтрүүлэхээр ажиллаж байна. Энэ талаар Гадаадын иргэн, харьяатын газрын Мэдээллийн технологийн хэлтсийн дарга Т.Бат-Эрдэнээс тодрууллаа.

-Танай байгууллага КОЙКА байгууллагын санхүүжилтээр “И-иммигрэйшн” төслийг амжилттай хэрэгжүүлсэн. Төслийн хэрэгжилтийн үр дүн багагүй байгаа байх?  

Гадаадын иргэн, харьяатын байгууллага 2014 оноос эхлэн олон улсын хамтын ажиллагааны “Койка” байгууллагын хөрөнгө оруулалтаар дэлхийн жишигт нийцсэн  “И-иммигрэйшн” төслийг амжилттай хэрэгжүүлж дууслаа. Төсөл 3 жилийн хугацаанд, нийт 5 сая ам.долларын санхүүжилттэй хэрэгжсэн. Төслийн үр дүнд хилээр нэвтэрч буй гадаад иргэдийн мэдээллийг цаг алдагдалгүй бүртгэж, хянаж, бүртгэл хяналтын нэгдсэн системийг олон улсын стандартад нийцүүлсэн нь том дэвшил болсон юм. Түүнчлэн дотоодын иргэдийг цахим гарцаар штампгүйгээр, түргэн шуурхай нэвтрүүлдэг болсон.

– Гадаадын иргэн, харьяатын газрын 2017 оны томоохон зорилт нь “Цахим иммигрэйшн”. Энэ талаар дэлгэрэнгүй мэдээлэл өгнө үү?

-Хууль зүй, дотоод хэргийн яамнаас салбартаа 2017 оныг “Иргэдэд ойр эрх зүйн үйлчилгээний жил” болгон зарласан. Энэхүү зорилтын хүрээнд Гадаадын иргэн, харьяатын газраас “ЦАХИМ ИММИГРЭЙШН” зорилт дэвшүүлэн ажиллаж байна. Гадаадын иргэн, харьяатын байгууллагын үндсэн чиг үүрэг нь Монгол Улсын хилээр нэвтэрч буй гадаадын иргэдэд виз, визийн зөвшөөрөл, оршин суух зөвшөөрөл олгох, бүртгэх, хянах, тэдгээр гадаад иргэдийн гаргасан зөрчлийг илрүүлж, холбогдох арга хэмжээ авдаг. Эдгээр үндсэн чиг үүргийг хэрэгжүүлэхдээ технологийн дэвшлийг ашиглаж төрийн үйлчилгээг иргэдэд илүү ойр болгож, хялбаршуулах зорилт тавьсан юм. Өөрөөр хэлбэл, манай байгууллагаас үзүүлж буй төрийн үйлчилгээ нь цахим үйлчилгээ байх юм. Цахим үйлчилгээ, технологийн шинэ дэвшил нь ямар ч үйлчилгээг хялбаршуулдаг давуу талтай. Энэ агуулгаараа “Цахим иммигрэйшн” зорилтыг дэвшүүлж, боломжит бүх үйлчилгээг цахим хэлбэрт шилжүүлэн иргэдэд шуурхай, хүртээмжтэй хүргэхээр ажиллаж байна.

-“Цахим иммигрэйшн” зорилтын хүрээнд ямар ажлууд хийгдэж эхлээд байна вэ?

-“Цахим иммигрэйшн” зорилтын хүрээнд хийгдэх ажлыг гурван хэсэгт ангилж болно. Нэгдүгээрт, гадагшаа чиглэсэн үйлчилгээ буюу гадаадын иргэд болон тэдгээрийн төлөөлөгч нарт үзүүлэх үйлчилгээг сайжруулах, хоёрдугаарт, Гадаадын иргэн, харьяатын газрын үйл ажиллагаатай харилцан хамаарал бүхий төрийн байгууллагуудын мэдээлэл солилцох үйл ажиллагааг төгөлдөржүүлэх, гуравдугаарт дотогшоо чиглэсэн буюу иммигрэйшний байгууллагын ажилтан албан хаагчдын дотоод үйл ажиллагааг түргэн шуурхай болгоход оршиж байна. Эдгээрийг нэгтгэснээр төрийн үйлчилгээ иргэдэд илүү ойртож, иргэдийн цаг зав, хөрөнгө мөнгө хэмнэнэ хэмээн харж байна.

Зорилтын хүрээнд хийгдэхээр төлөвлөсөн чамлахааргүй ажил бий. Тухайлбал, бид эхний удаад виз зөвшөөрөл, хувийн урилга олгох үйлчилгээг цахим хэлбэрт шилжүүлэх, гадаадын иргэдэд төрийн үйлчилгээ үзүүлэхэд шаардагдах бичиг баримтуудыг цахим хэлбэрээр бүрдүүлэх боломж бүхий төрийн байгууллагуудыг холбосон системийг бий болгох түүнд тоон гарын үсгийг ашиглах, цаасан суурьтай баримтыг цахим хэлбэрт шилжүүлэх ажлыг эхлүүлээд явж байна.

-“Цахим иммигрэйшн” зорилтын хүрээнд хийгдэх ажлуудаас визийн зөвшөөрөл, хувийн урилга олгох үйлчилгээг цахим хэлбэрт шилжүүлж байгаа нь танайх шиг хотын төвөөс алс оршдог байгууллагын хувьд иргэдийн цаг хугацааг хэмнэсэн үйлчилгээ болно. Энэ ажил ямар шатандаа явж байгаа вэ. Хэзээнээс иргэд энэ үйлчилгээг авч эхлэх вэ?

-“Цахим иммигрэйшн” зорилтын гол ажлын нэг нь визийн зөвшөөрөл, хувийн урилга олгох үйлчилгээг цахим хэлбэрт шилжүүлэх юм. 2016 онд Гадаадын иргэн, харьяатын газар 21251 виз, 21305 визийн зөвшөөрөл, 444 хувийн урилга олгож, Монгол Улсын хилээр нийт 543,526 гадаад иргэн нэвтэрсэн байдаг. Бид манайхаар үйлчлүүлж буй гадаад иргэдээс “Та иммигрэйшний байгууллагаас ямар нэг үйлчилгээ авахдаа хэдэн удаа ирж үйлчлүүлдэг вэ?” гэсэн агуулгын хүрээнд тандалт судалгаа явуулж үзсэн. Үүнд иммигрэйшний байгууллагаар анх үйлчлүүлж буй иргэд багадаа гурван удаа ирдэг гэсэн судалгааны дүн гарсан. Яагаад ийм олон удаа ирэх болов гэдэг шалтгааныг нь судлахад, эхлээд ямар материал, ямар визийн зөвшөөрөл авах боломжтой тухай, дараа нь визийн зөвшөөрлийн ангиллаас хамаарч бүрдүүлэлт хийж материалаа өгөх, тэгээд хариугаа авдаг гэхчилэн хэд хэдэн удаа ирдэг байх жишээтэй.

Манайхаас үзүүлж буй төрийн үйлчилгээг цахим хэлбэрт шилжүүлснээр гадаад иргэдийг урьсан Монгол Улсад суугаа иргэн, аж ахуйн нэгж байгууллага визийн зөвшөөрөл хүссэн материалаа бүрдүүлж, хүсэлтээ цахим хэлбэрээр илгээх боломжтой болно гэсэн үг. Онлайнаар илгээсэн баримт материалууд нь үнэн зөв, ямар нэгэн зөрчилгүй тохиолдолд тухайн иргэн, аж ахуйн нэгж байгууллага нь Гадаадын иргэн, харьяатын газарт өөрийн биеэр ирж үйлчлүүлэх юм. Цахим үйлчилгээ атлаа яагаад заавал ирж үйлчлүүлэх ёстой гэж зарим хүмүүс асуух байх. Гэтэл визийн зөвшөөрөл нь тусгай зөвшөөрлийн ангилалд ордог учраас тухайн иргэнтэй заавал биечлэн уулзаж, ярилцлага хийх эрх зүйн шаардлага тавигддаг. Үндсэндээ зөвшөөрөл хүсэгч иргэдийг олон дахин явуулахгүй, нэг л удаа ирж үйлчлүүлэх нөхцөл боломжоор хангаж буй хэлбэр гэж ойлгож болно. Технологийн салбарын онцлог нь шинэ үйлчилгээг нэвтрүүлэхийн тулд шат шатны судалгаа хийж, хэрэглэгчийн шаардлагаа тодорхойлсны дараа нь хөгжүүлэлт хийж практикт нэвтрүүлдэг зарчимтай. Нэвтрүүлэхээсээ өмнө мэдээж шат шатны тестийг хийж алдаа мадаггүй систем нэвтрүүлдэгт оршино. Бид энэ үйлчилгээг  зургадугаар сард ашиглалтад оруулах төлөвлөгөөтэй байна.

-Гадаадын иргэдийг уригч иргэд, аж ахуйн нэгж байгууллагууд цахим үйлчилгээг яаж авах вэ?

-Дээрх визийн зөвшөөрөл, хувийн урилга олгох цахим үйлчилгээг байгууллагын сайтад нэмэлт цэс болгон байршуулах болно. Үүнтэй холбоотойгоор бид байгууллагынхаа сайтыг шинэчиллээ. Сайтын агуулгын хувьд тухайн улсын  хэлээр нь биш гэхэд, зургийг нь хараад ойлгодог байх хэмжээний контент бэлтгэнэ. Зүүн өмнөд Азийн орнууд контент бүтээгчдийн нэг онцлог ямар ч  потенциалтай хүнд ойлгогдох байдлаар мэдээллээ тайлбарласан байдаг. Бид ч мөн энэ жишгийг барьж ажиллана. Үүнээс гадна байгууллагын сайтаараа дамжуулж  шууд онлайн чатаар зөвлөгөө мэдээлэл өгч, иргэдийн санал, гомдол, өргөдлийг хүлээн авах боломжийг бүрдүүлсэн.

-Саяхнаас виз зөвшөөрлийн хариуг мессэжээр мэдээлдэг болсон. Энэ үйлчилгээнд иргэд хэр зэрэг сэтгэл хангалуун байгаа вэ?

-“Цахим иммигрэйшн” зорилтын хүрээнд төрийн үйлчилгээг иргэдэд чирэгдэл багатай, шуурхай үзүүлэх зорилгоор гадаадын иргэдийн виз зөвшөөрлийн хариуг мессэжээр мэдээлдэг болсон. Тодруулж хэлбэл, визийн зөвшөөрөл хүссэн материал ирүүлсэн иргэд, аж ахуйн нэгж байгууллагуудад “Юнител” болон “Мобиком”-ын сүлжээгээр визийн зөвшөөрөл олгосон кодыг мессежээр илгээж байна. Тун удахгүй “Скайтел”-ын хэрэглэгчдэд энэ үйлчилгээг нэвтрүүлэх болно. Ингэснээр иргэд уг зөвшөөрлийн дагуу виз олгогч байгууллагуудад шууд хандах боломжтой болж байгаа юм. Мессэжийн үйлчилгээнд иргэд ам сайтай байгаа. Нэвтрүүлээд зөвхөн визийн зөвшөөрөлтэй холбоотой мэдээллийг 10 хоногийн хугацаанд 500 гаруй хэрэглэгчдэд мессежээр хүргэсэн. Энэ бол бидний ажлын дөнгөж эхлэл.

-Гадаадын иргэдэд үйлчилгээ үзүүлэхэд шаардагдах бичиг баримтуудыг цахим хэлбэрээр бүрдүүлэх боломжтой юу?

-Манай байгууллага үйлчилгээ үзүүлэхдээ хэд хэдэн албан байгууллагын газрын тодорхойлолт зайлшгүй шаарддаг. Тэдгээр байгууллагуудтай цахимаар мэдээлэл солилцох орчныг бүрдүүлэх тухай л асуудал. Эхний удаад Оюуны өмч, улсын бүртгэлийн ерөнхий газар болон Татварын ерөнхий газартай шууд холбогдож мэдээлэл солилцдог болсон. Жишээ дурдахад, гадаадын хөрөнгө оруулагчийг тогтвортой үйл ажиллагаа явуулж байгаа эсэхийг Татварын ерөнхий газрын системээс шууд харах боломжийг бүрдүүлсэн. Иймд иргэд заавал Татварын ерөнхий газрын тодорхойлолтыг цаасаар авчрах шаардлагагүй.

Цаашид тодорхойлолт шаардагддаг төрийн захиргааны наймаас доошгүй байгууллагатай мэдээлэл солилцох, энэ үйл ажиллагаандаа тоон гарын үсгийг ашиглахаар төлөвлөж байна. Иргэдийг хамгийн их бухимдлуулж, төрийн байгууллагын хүнд суртал гэж яригддаг зүйл бол энэ шат дамжлагууд юм. Тиймээс энэ шат дамжлагыг цөөлж, төрийн байгууллагуудын уялдаа холбоог сайжруулж, иргэддээ хүрч ажилладаг нэг цонхны үйлчилгээний байгууллага болохыг зорьж байна.

Эх сурвалж: http://mojha.gov.mn

SHARE